Trek op tijd aan de bel

Wie het financieel net kan redden, kan door een kleine tegenslag al in geldnood komen. Het overkwam Lieke.

Ze wist zich nog lange tijd te redden door elke maand een aantal automatische incasso’s terug te boeken. Maar toen ze zag hoe hoog de extra kosten waren geworden door de betalingsachterstanden, realiseerde ze zich dat het zo niet verder kon. Ze legde haar noodkreet voor aan de gemeente Hellendoorn en kwam zo in contact met Stichting BOOM en Stichting Hulpfonds Hellendoorn.

Lieke (45): “Ik zat op dat moment echt met mijn handen in het haar. Voor mijn scheiding had ik me nooit verdiept in de financiën van ons gezin. Nu moest ik het ineens alleen doen. Op zich verdiende ik helemaal niet slecht, maar alles is veel duurder geworden. Op een gegeven moment waren mijn maandelijkse lasten hoger dan mijn inkomen. Toen mijn arbeidscontract niet werd verlengd en het aantal schuldeisers alleen maar toenam, wist ik dat ik hulp moest vragen.”

Financiële hulp

“De vrijwilligers van Stichting BOOM hebben me eerst geholpen om mijn financiële situatie in kaart te brengen. BOOM staat voor Budget Op Orde Maken. Zij vonden het allemaal wel meevallen, maar dat gevoel had ik zelf niet. Hun conclusie was dat ik mijn gewone maandelijkse lasten prima zelf kon betalen. Het terugbetalen van de opgelopen schulden was een ander verhaal. Zij stelden voor om daarvoor een beroep te doen op het Hulpfonds. Het Hulpfonds heeft meerdere mogelijkheden om mensen die tegen financiële problemen aanlopen te helpen. Dat doen ze met geld, met goederen of door een lening te verstrekken. Door de situatie waarin ik zat, kwam ik in aanmerking voor een lening. Daarmee heeft het Hulpfonds al mijn schuldeisers betaald. Dat gaf me gelijk al heel veel rust. Deze lening betaal ik in maandelijkse termijnen terug aan het Hulpfonds. Wat ik ook erg waardeer, is dat daarbij heel zorgvuldig is gekeken naar welk bedrag voor mij haalbaar is. Dat deze vrijwilligers mij zo goed hebben geholpen en dit allemaal voor mij hebben geregeld, vind ik grandioos. En er is nog meer goed nieuws, want medio februari begin ik in mijn nieuwe baan. Hierdoor wordt het financieel allemaal nog iets gemakkelijker.”

Oplossing

Over de vraag wat ze anderen zou adviseren die in een vergelijkbare situatie zitten, hoeft ze niet lang na te denken. “Steek je kop niet in het zand en trek eerder aan de bel. Ik heb bijna 3 jaar  aangerommeld om rond te komen en nu was er binnen 2 maanden een oplossing.”